Fortsätt till huvudinnehåll

Lektion 19

Har vi pratat om redigering? Den första innan du har någon som helst hjälp utan sitter där ensam med alla dina fina ord?

Det verkar vara många som tycker att det är krångligt.
Det här kapitlet blir kort för jag behöver känna till era problem för att kunna hjälpa till.

För mig är det inte ett dugg problematiskt (jag skriver bara i word, använder inga sidoprogram)
och därför måste jag försöka sätta mig in i era problem.

Men jag kan berätta hur jag gör (fast det har jag nog redan gjort, men häng med igen – just det kanske du inte har läst).

Eftersom jag inte följer ett synopsis och inte redigerar under tiden jag färdigställer mitt första utkast,  gäller det att ha koll på det jag har skrivit. Och för att ha det så använder jag mig av skrivböcker.



Snygga, som inte går att tappa bort.
Jag har en för varje bok.
En enda tjock för Flanaganstrilogin.




 

I dessa gör jag en kort notering om vad kapitlet jag just skrivit har handlat om.



Det betyder också att från första sidan så numrerar jag kapitlen OCH sidorna i worddokumentet. När sedan ett kapitel är klart gör jag en notering i min VRÅLSNYGGA skrivbok.

Typ:
Kapitel 1. Emma träffar X.
(Träffar hon X många gånger så måste jag variera mig).
Kapitel 2. Emma ligger med X (här går det undan).
Är det många sexscener så får man skriva
Kapitel 3. Emma ligger med X på hotellet
Kapitel 4: Emma ligger med X i skrubben.

Jag tror att ni förstår.

Min fördel utan att jag visste om det när jag berättade min första historia, är att jag berättar så som den ska läsas.
Det är det enda du bör ha i åtanke när du redigerar i den allra första omgången:
Hur ska min bok läsas?

Du kanske har hoppat och studsat bland scenerna när du har skrivit men nu måste du tänka struktur struktur och struktur. Det andra kan  vänta.
Gör inte allt på en gång, utan ta en sak i taget.

Det du ska börja med är strukturen.

Har du bara en stor textmassa så rekommenderar (beordrar faktiskt) jag först och främst att du organiserar den i kapitel. 

Inget delar in texten bättre.

Runt kapitel finns egentligen inte så många regler.
För min egen del brukar mina kapitel vara 3, 5 Wordsida ungefär (1400 ord). Det är en rytm jag har sedan första Sonjaboken.
(Men i Välkommen till Flanagans var de längre för att det var kul att testa något nytt.)

Handlingen i kapitlet måste hänga ihop på något sätt, det är väl den enda regeln (sedan finns det förstås en massa bra tips om vad ett kapitel bör innehålla men det har jag nog skrivit om i ett avsnitt om dramaturgi tror jag. Här pratar vi bara redigering).

För dig som skriver i jagform – som oftast bara är ett perspektiv – får du själv känna när det är dags för ett nytt kapitel, jag brukar byta när en nytt perspektiv ska in (eller det är en ny händelse). Jag har ju oftast flera huvudkaraktärer.

Är du bara i början på ditt manus är det lättare att direkt implementera mina råd. Har du skrivit klart så gå först och främst igenom din text grovt och notera vad varje kapitel handlar om.
Har du inga kapitel är det där du ska börja!

Kan inte du berätta vad det är som krånglar i din redigering, så blir det lättare för mig att råda.

Shoooot i kommentarsfältet.  Ju mer specifik du kan vara i din fråga, desto lättare är det för mig att hjälpa till.

Kommentarer

  1. Mitt största problem var att jag blev "ordblind" jag kunde läsa texten om och om igen men ändå missa saker. Orden fanns redan färdiga i huvudet och blev inte synliga för blotta ögat. Till min hjälp tog jag "mikrosoft Bengt" dvs jag lät uppläsningsfunktionen i word läsa upp texten och vips så hörde jag när det lät fel/konstigt eller helt uppåt väggarna.
    Så hur gör du? Eller får du allt att falla på plats direkt?

    SvaraRadera
  2. Njea, jag får ju hjälp av förlaget, lyllos mig, för jag känner igen det där. Det kommer du att märka i blogginläggen här :) På ett förlag har man både förläggare, redaktörer och korrläsare som granskar ens text.
    Ändå kommer finns det många korrfel i de flesta böcker. Alla blir blinda, tyvärr :)

    SvaraRadera
  3. Tänker du på t.ex: Inledningar, dialoger, personbeskrivningar och miljöbeskrivningar när du redigerar dina texter? Hur gör du när du går igenom detta? Tar du en del i taget genom hela dokumentet?
    Jag har hittills följt dina råd. Skrivandet flyter på och jag ser den röda tråden genom att skriva upp handlingen i varje kapitel. Kan man göra så även när man skriver självbiografiskt?
    Har tagit del av andra författares råd, men då tog det stopp. Nu har jag ÄNTLIGEN funnit ett sätt att skriva som passar mig. TACK!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hurra, vad bra.

      Yes box jag tänker på allt men går igenom det kronologiskt, oftast redigerar jag mellan 15 och 20 sidor per dag :)

      Radera
  4. Tack! Jag behöver sätta mina kapitel och få struktur.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Lektion 31

 Kära skrivskoleelever, hur går det? Har ni kommit någonstans med ert manus? Har ni skrivit ert första kapitel? Eller är ni till och med klara med ert manus? Inte kommit igång alls, bara en massa snack utan verkstad? I den här skolan GÖR vi. Det är det enda sättet framåt. För övrigt det sätt som funkar i de flesta sammanhang eftersom lösningen ligger i görandet, inte i malandet om vad vi borde göra ... HERREGUD, vilken tur att all min visdom kan läggas i den här bloggen så att du kan lära dig hur du ska leva ditt liv! Vi glömmer ibland att inget händer av att vi tänker på saken. Möjligtvis ger vi oss huvudvärk, men tanken i sig är inte fruktsam om den inte utmynnar i ett slags görande av något slag.  Fast jag fattar att det är svårt att göra om man inte kan prioritera - och att skriva en bok är dessutom att prioritera sig själv . Kvinnor  folk brukar ha rätt svårt att göra det. Det mesta annat får gå före. Trots att man kanske har en partner som skulle kunna dela på ansvaret så är det

Lektion 36.

 Det är vemodigt, för nu går virusskrivskolan in i ett viloläge och om jag någonsin plockar upp den igen får vi se. Jag hoppas då i så fall att bara kunna kalla den skrivskola.  För min del är det dags att börja redigera på allvar nu. Det är den andra omgången, den svåra, när både förläggare och redaktör har slagit sig ihop och ATTACKERAT mitt manus.  Jo, det är exakt så det känns. Kritik är inte min grej och jag blir arg, irriterad och känner mig som en dålig författare när jag får min feedback.  Men när det lossnar, när jag har tagit mig förbi de kritiserade partierna, är det bara glädje. Och om ni skulle fråga mig om vad som är ändrat från första utkastet till utgiven bok så vet i tusan om jag kan säga det egentligen.  Det här är den jobbiga omgången, nästa är ljuvlig! Jag behöver aldrig jobba med strukturen och det är skönt, för då slipper jag rumstera om i manuset. Jag gör det ju enkelt för mig och skriver kronologiskt. Tillbakablickar får egna kapitel. Det funkar för mig, men vi

Lektion 18,5

Jag tog ledigt idag. Istället går jag runt här och lyssnar på ABBA, dansar, rensar, städar och är på gott humör. Ledig är superviktigt, alltså planerar jag in det på samma sätt som jag planerar in min skrivtid. I morgon jobbar jag med Sonja igen, och på söndag hoppas jag vara klar för den här gången. På måndag ska deklarationen vara klar, så nästa lediga dagar blir den 5e och 6e. Sedan ska jag korrläsa Flanagans innan jag får tillbaka Sonja igen. Det är väl ingen lektion tänker ni. Det är det väl visst det, säger jag. I alla fall en halv. Tänk om du får din bok antagen och sedan ska redigera med deadlines samtidigt som familjen skriker, jobbet gapar och väninnorna hotar med att överge dig helt. Tror du då att det är bra eller dåligt att du redan innan ditt stora genombrott (där vi alla 58 pers som säger sig följa skolan ska få gå på releasefest) förstår vikten av planering, struktur och att du redan nu lär dig att följa ditt eget uppsatta schema? Om du tror att någon annan