Fortsätt till huvudinnehåll

Lektion 23

Hur håller man reda på den röda tråden?

Det kan vara den frågan ni ställer mest ju nu, så jag tänker att vi hugger den då.

(PS, det är ingen idé att mejla mig. Jag får massor med frågor på mejl just nu och hinner inte svara direkt och till sist försvinner era mejl i mängden jag får och då har ni ändå inte fått något svar. Ställ frågorna här i kommentarsfälten så lovar jag att besvara dem. Dessutom hjälper det någon annan. TACK!)

Det finns enklare och svårare sätt att skriva på . Det enklare är att skriva kronologiskt vilket betyder att du berättar din historia från A till Ö. Från början till slut ett steg/kapitel i taget.
Det är exakt samma princip om din berättelse är kort eller långt. Du börjar från början och du har till  sist kommit fram till slutet.

Om ni med röd tråd menar hur man breddar en historia runt en röd tråd, så gör man det på exakt samma sätt och tar inte allt för långa utflykter från det som är själva kärnberättelsen.
Nu beror ju det på vilken det är förstås, men i genren jag verkar har den väldigt ofta med relationer att göra.
Det är Pelle som ska träffa Lars, det ska uppstå både kärlek och katastrofer och på slutet ska vi som läsare ändå känna oss rätt nöjda när vi slår igen pärmarna.

I det här fallet är den röda tråden paret som har träffats och som kämpar för att få varandra. Kampen är tråden.
Sedan kan det från den tråden utgå mer eller mindre hur många stickspår som helst, men ... och det här är viktigt:
Du får inte sticka iväg så att du tappar fokus på tråden. Nya trådar måste alltid kunna leda tillbaka till huvudtråden på ett eller annat sätt.

Hur redogör du en historia muntligt?
Jag inbillar mig att det säger rätt mycket om vilken typ av berättare vi är.

Säg att du ska återberätta för din kompis vad du gjorde igår.
Gör du det då rakt på, utan krusiduller och kommer fram till din punkt utan några utvecklingar, eller tillhör du kategorin som blommar ut i ditt berättande, kommer in på sidospår och plötsligt utropar "Herregud, nu minns jag inte vad det var jag skulle säga."
Eller så säger du när du har pratat dig långt ifrån din ursprungsberättelse: "Var var jag nu igen?"

Om ni har följt min skola vet ni att jag tillhör kategori ett.
Pang på.
Jag berätta okrusidulligt, snabbt och utan några större avvikelser från min grundstory. Det betyder inte att jag lägger ut en massa trådar, bara att jag håller dem nära grundhistorien.
Detta gör jag vare sig jag ska berätta något för en kompis, står på en författarscen eller skriver en bok. Det är mitt sätt at berätta helt enkelt.

Och om man gör det förstår jag nog inte hur man inte kan ha koll på sin röda tråd.
För har du följt virusskolan så har du lärt dig att:
1. Anteckna i fina böcker.
2. Hålla uppe tempot, skriva varje dag.
3. Skriva kronologiskt.

Fast det är klart: tillhör du den blommiga typen av berättare så kan det ju hända att du snurrar iväg lite. Det är förstås underbart egentligen, vindlingarna som dina tankar ta måste ju vara magiska. Men du måste hålla koll på dem.
Jag tänker att det är ÄNNU viktigare för dig att skriva ned vad varje kapitel handlar om.
Det gör jag för att inte bli vimsig. Så fort jag är klar skriver jag ned vad det handlade om.
Eftersom jag ofta har flera huvudpersoner behöver jag ha koll på vem som gjorde vad var. Särskilt som jag byter perspektiv var och varannat kapitel och de på något sätt ska kroka i vandra.

Jag jobbar också mycket med cliffhangers och då är det ännu viktigare att ha koll.

Vi som är friskrivare, alltså har böckerna i fingrarna, måste ha mer efterkoll än den som följer ett synopsis. Den har gjort det arbetet redan.
Vårt synopsis måste komma efteråt.

Fast jag vill också att du funderar på vilken som är din röda tråd.
Är det den som är svag eftersom du inte kan hålla ordning på den?

Jag svarar gärna på direkta frågor i kommentarsfältet jag nu inte fick med din tanke om det här, eller om det här inte hjälpte dig ett jävla dugg :)

Okej?









Kommentarer

  1. Jag har ett manus jag skrivit i omgångar, som pendlar mellan feelgood, romance och thriller. (som livet, men osäker på om det är ok i en roman... måste kanske välja) Den röda tråden finns där. För mig. Jag vet bara inte om den är tillräckligt stark, så att den håller för andra att följa. Just nu skriver jag om allt i ett svep för att få samma språk och ton i hela berättelsen. Men fan alltså, det är meckigt och frustrerande. Nästa manus ska jag skriva i ett svep... och göra anteckningar om varje kapitel och skaffa mig en (EN!!!!) fin anteckningsbok (nu har jag utspridda anteckningar på lappar och i block och lite varstans, sjukt opraktiskt)

    SvaraRadera
  2. PS. Gillade att läsa om den Röda Tråden! =D

    SvaraRadera
  3. Fin anteckningsbok är så himla bra.Man tappar inte bort dem! Jag har en till varje manus. Kul att spara när den är fin i bokhyllan!
    HEJA!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kör anteckningarna i ett Excel - ark/ dokument. Lätt att se den röda tråden då.

      Tack snälla Åsa för alla dina värdefulla tips. Jag har lärt mig massor tack vare dina konkreta tips.

      Det kommer blir så mycket lättare att redigera hela manuset med listan med innehåll. Då kan jag lätt se den röda tråden och vart det svävar iväg. Det gör det lättare att stryka de kapitel som inte går under den röda tråden. och lägga till nytt. Det är verktyg som dessa jag har saknat!

      Radera
  4. Det går bara upp för mig att jag inte har gjort rätt sedan när min man kom tillbaka till mig, jag är på den här bloggen för att tacka vem den förtjänar. För några veckor sedan var mitt liv i ett fruktansvärt skick eftersom min man lämnade mig och jag tror aldrig att jag skulle få tillbaka honom. Men med hjälp av denna kraftfulla trollformler som heter Dr. Ekpen är mitt liv nu på ett glatt humör, jag måste rekommendera Dr. Ekpens tjänster till alla där ute att de ska kontakta Dr. Ekpen genom dessa uppgifter nedan: ( ekpentemple@ gmail.com ) eller whatsapp +2347051979135 eftersom genom Dr. Ekpen hjälp återupprättades mitt äktenskap.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Lektion 31

 Kära skrivskoleelever, hur går det? Har ni kommit någonstans med ert manus? Har ni skrivit ert första kapitel? Eller är ni till och med klara med ert manus? Inte kommit igång alls, bara en massa snack utan verkstad? I den här skolan GÖR vi. Det är det enda sättet framåt. För övrigt det sätt som funkar i de flesta sammanhang eftersom lösningen ligger i görandet, inte i malandet om vad vi borde göra ... HERREGUD, vilken tur att all min visdom kan läggas i den här bloggen så att du kan lära dig hur du ska leva ditt liv! Vi glömmer ibland att inget händer av att vi tänker på saken. Möjligtvis ger vi oss huvudvärk, men tanken i sig är inte fruktsam om den inte utmynnar i ett slags görande av något slag.  Fast jag fattar att det är svårt att göra om man inte kan prioritera - och att skriva en bok är dessutom att prioritera sig själv . Kvinnor  folk brukar ha rätt svårt att göra det. Det mesta annat får gå före. Trots att man kanske har en partner som skulle kunna dela på ansvaret så är det

Lektion 36.

 Det är vemodigt, för nu går virusskrivskolan in i ett viloläge och om jag någonsin plockar upp den igen får vi se. Jag hoppas då i så fall att bara kunna kalla den skrivskola.  För min del är det dags att börja redigera på allvar nu. Det är den andra omgången, den svåra, när både förläggare och redaktör har slagit sig ihop och ATTACKERAT mitt manus.  Jo, det är exakt så det känns. Kritik är inte min grej och jag blir arg, irriterad och känner mig som en dålig författare när jag får min feedback.  Men när det lossnar, när jag har tagit mig förbi de kritiserade partierna, är det bara glädje. Och om ni skulle fråga mig om vad som är ändrat från första utkastet till utgiven bok så vet i tusan om jag kan säga det egentligen.  Det här är den jobbiga omgången, nästa är ljuvlig! Jag behöver aldrig jobba med strukturen och det är skönt, för då slipper jag rumstera om i manuset. Jag gör det ju enkelt för mig och skriver kronologiskt. Tillbakablickar får egna kapitel. Det funkar för mig, men vi

Lektion 18,5

Jag tog ledigt idag. Istället går jag runt här och lyssnar på ABBA, dansar, rensar, städar och är på gott humör. Ledig är superviktigt, alltså planerar jag in det på samma sätt som jag planerar in min skrivtid. I morgon jobbar jag med Sonja igen, och på söndag hoppas jag vara klar för den här gången. På måndag ska deklarationen vara klar, så nästa lediga dagar blir den 5e och 6e. Sedan ska jag korrläsa Flanagans innan jag får tillbaka Sonja igen. Det är väl ingen lektion tänker ni. Det är det väl visst det, säger jag. I alla fall en halv. Tänk om du får din bok antagen och sedan ska redigera med deadlines samtidigt som familjen skriker, jobbet gapar och väninnorna hotar med att överge dig helt. Tror du då att det är bra eller dåligt att du redan innan ditt stora genombrott (där vi alla 58 pers som säger sig följa skolan ska få gå på releasefest) förstår vikten av planering, struktur och att du redan nu lär dig att följa ditt eget uppsatta schema? Om du tror att någon annan