Fortsätt till huvudinnehåll

Lektion 14

Hellbergs virusskrivskola fortsätter i oförminskad takt.

Trodde ni att vi var klara med känslorna? När vi hade uteslutit den viktigaste av dem alla? Naturligtvis inte.
Ilska, sorg och glädje i all ära men allt börjar eller kanske slutar, med sårbarhet.

Du måste göra din karaktär sårbar.

Och detta är en sanning:
Om vi som läsare känner med karaktärens sårbarhet kan vi i princip låta den vara hur omöjlig som helst i allt övrigt.

(Det finns undersökningar (kolla gärna Brene Browns föreläsning om Wholehearted people på TED) som säger att en människas självförtroende bärs av hens förmåga att våga visa sig sårbar (typ). Vad kan det betyda i ett manus?)

Nu får du en arbetsuppgift att göra hemma i kammaren över påskhelgen:

På vilket/vilka sätt är din karaktär sårbar. Gör övningen för alla dem som du vill att vi som läsare ska förstå.

·      Är hen sårbar för flera saker.
o   Lista personer, jobb, eller annat som är extra känsligt.
·      Vad är det som gör hen sårbar.
o   Till exempel kommentarer från andra,
o   att man känner sig utlämnad,
o   visar kärlek trots att man inte vet att det är besvarat,
o   feedback på jobbet etc
·      Hur visar det sig?
o   Vad GÖR hen när hen blir sårad?
·      Döljer hen sin sårbarhet.
o   Hur då?
o   Hur länge?
·      Far hen ut eller låtsas som det regnar?
·      Har hen lätt att förlåta.
o   Varför har hen det? (Det är varken bra eller dåligt. Många förlåter för snabbt, både karaktärer och i verkligheten, andra har lätt att komma över saker).
·      Är hen långsint?
o   Varför är hen det? (Det är varken bra eller dåligt. Vissa tar längre tid på sig att fundera, andra kan helt enkelt inte komma förbi det som gjorde ont).
·      Om det inte betydde något för hen så är det inte sårbart, hur jävligt alla andra än skulle tycka att det var.
o   Detta kan skapa rätt bra konflikter i ditt manus. För oftast förstår vi andras sårbarhet om vi känner likadant.
·      Men hur reagerar karaktären om den inte förstår att någon har sårats. Vad säger den?
o   Skärp dig? Det där var väl ingen fara? Inte nu igen? Du är överkänslig? Eller vad?
o   Vilka konflikter kan komma ur det? Gräv gräv gräv så djupt du bara kan. Det betyder inte att du behåller extremdjupet i ditt manus (men det kan du förstås göra om du vill), men det betyder att du känner din karaktär så pass att när den ställs inför något sårbart så vet du (kanske till och med känner) hur ont det gör – eller om det var en piss i Mississippi.
o   Vad händer inom din karaktär när den inte blir förstådd? Det blir man ju inte alltid, inte ens av sina bästa vänner.

Om du gör det här noga så har du snart tecknat en komplett karaktär om du lägger till arbetet du gjorde i ett tidigare kapitel.


Fröken Åsa på den tiden hon sminkade sig, satte på sig finkläderna och doftade som en helt blombukett.


Min redaktör och jag har olika referensramar när det gäller det här, jag märker det på hennes kommentarer i mitt manus.

Jag kan skriva något om en karaktär, och min redaktör och förläggare kan tycka att det borde finnas en starkare reaktion till det som hänt/sagts/gjorts. De tycker inte alltid lika, vilket är utmanande men bra.

Det händer att jag ändrar på något där och då.

Men oftare än så tydliggör jag min karaktärs sätt att vara och känna på andra sätt och på andra ställen så att min redaktör och förläggare förstår hens reaktionerna bättre.

Det kan jag göra var som helst i manuset. Så när man är framme vid händelsen vet och förstår läsaren varför hen gör/inte gör det förväntade.

Att ha ett team runt sig som har ett annan känslokatalog än en själv är bra, de utmanar ens karaktärer att bli tydligare (inte annorlunda). 
För även om jag själv är glasklar över vilka de är och varför de reagerar som de gör, så representerar mitt team olikheten i mina läsare.

Jag vill ju att alla (i alla fall de flesta) ska förstå och heja på karaktärerna i böckerna.

På samma sätt kan man ju göra med sitt eget manus innan det har blivit publicerat (ni hör att jag tror att ni alla är blivande debutanter. Lova att bjuda mig på den festen!).

Att välja ut ett par vänner och be dem titta på olika saker i ditt manus är bra om du vet att vännerna är vana läsare och kan ge konstruktiv feedback (jag tycker inte att kritik hör hemma bland vänner).

Själv har jag ingen utöver teamet på Bonniers som läser. Det funkar för mig. Däremot kan jag bolla saker med vänner, inte minst skrivande vänner som till exempel Simona Ahrnstedt som ju kommer ut på samma förlag som jag.

Jag lämnar alltid ett komplett manus vid första leveransen, låter inte någon läsa längs vägen. Det är det många andra som gör, och där är vi helt enkelt bara olika.


Hoppas att ni får en fin påsk!
Jag återkommer med en ny lektion på Påskdagen!
Be safe. Håll avstånd. Stanna hemma om du kan.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lektion 31

 Kära skrivskoleelever, hur går det? Har ni kommit någonstans med ert manus? Har ni skrivit ert första kapitel? Eller är ni till och med klara med ert manus? Inte kommit igång alls, bara en massa snack utan verkstad? I den här skolan GÖR vi. Det är det enda sättet framåt. För övrigt det sätt som funkar i de flesta sammanhang eftersom lösningen ligger i görandet, inte i malandet om vad vi borde göra ... HERREGUD, vilken tur att all min visdom kan läggas i den här bloggen så att du kan lära dig hur du ska leva ditt liv! Vi glömmer ibland att inget händer av att vi tänker på saken. Möjligtvis ger vi oss huvudvärk, men tanken i sig är inte fruktsam om den inte utmynnar i ett slags görande av något slag.  Fast jag fattar att det är svårt att göra om man inte kan prioritera - och att skriva en bok är dessutom att prioritera sig själv . Kvinnor  folk brukar ha rätt svårt att göra det. Det mesta annat får gå före. Trots att man kanske har en partner som skulle kunna dela på ansvaret så är det

Lektion 36.

 Det är vemodigt, för nu går virusskrivskolan in i ett viloläge och om jag någonsin plockar upp den igen får vi se. Jag hoppas då i så fall att bara kunna kalla den skrivskola.  För min del är det dags att börja redigera på allvar nu. Det är den andra omgången, den svåra, när både förläggare och redaktör har slagit sig ihop och ATTACKERAT mitt manus.  Jo, det är exakt så det känns. Kritik är inte min grej och jag blir arg, irriterad och känner mig som en dålig författare när jag får min feedback.  Men när det lossnar, när jag har tagit mig förbi de kritiserade partierna, är det bara glädje. Och om ni skulle fråga mig om vad som är ändrat från första utkastet till utgiven bok så vet i tusan om jag kan säga det egentligen.  Det här är den jobbiga omgången, nästa är ljuvlig! Jag behöver aldrig jobba med strukturen och det är skönt, för då slipper jag rumstera om i manuset. Jag gör det ju enkelt för mig och skriver kronologiskt. Tillbakablickar får egna kapitel. Det funkar för mig, men vi

Lektion 18,5

Jag tog ledigt idag. Istället går jag runt här och lyssnar på ABBA, dansar, rensar, städar och är på gott humör. Ledig är superviktigt, alltså planerar jag in det på samma sätt som jag planerar in min skrivtid. I morgon jobbar jag med Sonja igen, och på söndag hoppas jag vara klar för den här gången. På måndag ska deklarationen vara klar, så nästa lediga dagar blir den 5e och 6e. Sedan ska jag korrläsa Flanagans innan jag får tillbaka Sonja igen. Det är väl ingen lektion tänker ni. Det är det väl visst det, säger jag. I alla fall en halv. Tänk om du får din bok antagen och sedan ska redigera med deadlines samtidigt som familjen skriker, jobbet gapar och väninnorna hotar med att överge dig helt. Tror du då att det är bra eller dåligt att du redan innan ditt stora genombrott (där vi alla 58 pers som säger sig följa skolan ska få gå på releasefest) förstår vikten av planering, struktur och att du redan nu lär dig att följa ditt eget uppsatta schema? Om du tror att någon annan