Äntligen samlar vi ihop oss och tar oss an Virusskrivskolan, HÖSTEN 2020.
Termin 2, kan vi kalla den det?
Vi kickar igång hösten med ett stort SATAN vad bra ni är, ni som hade modet att skicka in det första kapitlet av ert romanprojekt (och alla andra som har fått tummen ur). Det var otroligt roligt att läsa, tack för förtroendet ni visade mig.
Jag tänker att vi ska hålla oss kvar i det lite, och det jag upplevde att jag såg i många första kapitel (det kom in 35 stycken!).
Och var nu med på att detta är MIN åsikt, det kan finnas tusen andra. Men nu är det min skola, alltså får ni stå ut med lite rektorsfasoner från mig. Ingen pekas ut här, utan det här är generellt sådant jag har tänkt på.
1. Man har alldeles för många karaktärer med i första kapitlet. Namnen flödar och det blir emellanåt svårt att hålla isär vem som är vem.
2. Man har glömt att peka ut en riktning. Jag har svårt att se vad boken ska handla om. Man har glömt att plantera en röd tråd. Den är minst lika viktigt som att presentera huvudpersonen.
3. För många trådar i första kapitlet. Fokusera på EN konflikt/en scen/en tråd, och gör den stark.
4. Avslutningen på kapitlet har inget som gör att jag bara MÅSTE läsa vidare.
5. För långa kapitel där allt ska presenteras. Strunta i att lägga all bakgrund i första kapitlet. Gå rakt in i handlingen istället. Det finns förmodligen massor av bakgrund som måste in så småningom, men ju mer du kan baka in den i dialoger och funderingar, desto bättre. Långa sjok av bakgrundsinformation gör att texten blir gäspig och som läsare tappar man fokus.
6. Ska du har en prolog måste den skapa någon form av spänning, något man vill se en upplösning på, annars strunta i den.
7. Om man ska skriva en romance så är det bra om man inte redan i första kapitlet känner att Yes box, där var det klart.
8. Jag saknar lite känslor här och där. Alltså sådana som karaktären faktiskt borde känna när XXX har hänt.
9. Om man ska sticka ut lite i manusskörden hos förlagen tänker jag att man ska försöka hitta något nytt. Antingen sättet man berättar på, eller att ha en större bredd i sina karaktärer. Vita människor i alla ära, heterosexuella människor i alla ära, men det finns ju fler människor på vår jord. Framgångssagor handlar ofta om att göra det ingen annan gör. Bra att tänka på kanske.
10. Läs, läs och läs. Fundera på vad författaren har gjort som du gillar. Titta på hur sidan ser ut: indrag, stycken etc. Om man använder citattecken eller talstreck spelar ingen roll, men se hur det ska se ut så blir det lättare för dig att skriva.
Där har ni det som jag har tänkt på.
Frågor på det?
Nu är vi igång igen, det känns härligt tycker jag.
Hurra!
Detta med citat upptäckte jag när jag läste Sonjas sista vilja. Det kändes riktigt bra för mig istället för talstreck som krånglade till raderna för mig som inte är van att skriva i laptop. Tack!
SvaraRaderaVad bra! :)
RaderaHej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i ett förhållande med Anderson i flera år gjorde han slut med mig, jag gjorde allt för att få tillbaka honom men allt var förgäves, jag ville ha tillbaka honom så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag gav löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en trollformler som kunde hjälpa mig att besvärja honom för att få tillbaka honom men jag är typen som aldrig trodde på trollformel, jag hade inget val än att prova det, jag mailade trollformlern, och han sa till mig att det inte var några problem att allt kommer att vara okej innan tre dagar, att mitt ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han förtrollade och överraskande nog den andra dagen, klockan var runt 16.00. Mitt ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag blev så glad och gick till honom. Det var så vi började leva lyckliga tillsammans igen. Sedan dess har jag gett ett löfte att alla jag känner som har problem med relationen, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla trollformaren som hjälpte mig med mitt eget problem. Hans e-post: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan maila honom om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.
Radera1) Kärleksbesvärjelser
2) lösning och botemedel mot all sjukdom
3) Örtkur för alla sjukdomar/sjukdomar
4) Äktenskapsbesvärjelser
5) Graviditetsbesvärjelse
6) Uppbrottstrollformler
7) Dödsbesvärjelse
8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
9) vill tillfredsställa din älskare
10) Lotteri
Kontakta denna fantastiska man om du har några problem för en varaktig lösning
genom {drogunduspellcaster@gmail.com}
Så inspirerande att få ta del av virusskrivskolan! Och roligt! Tyckte att din reflektion på mitt första kapitel var klockrent. Tack!
SvaraRaderaHur kan man tänka i en romance, där den huvudsakliga handlingen är just relationen och dess vara/inte vara, när första kapitlet inte kan handla om just det (de har inte träffats, tar tid för allt att komma fram osv)? Där istället huvudkaraktären, världen och eventuella sidospår tar plats men kanske inte pekar direkt vad boken kommer att handla om, endast genom små hintar.
SvaraRaderaSå tacksam för fin och konstruktiv feedback som gjorde mig taggad på att nu ta tag i redigeringen! :)
Låt oss först och främst förälska oss i huvudkaraktären, och plantera hennes kärleksproblem – eller kanske längtan? Alternativt låt oss vara med vid deras sprakande första möte och backa sedan bandet ett par månader i nästa kapitel?
RaderaDina åsikter värdesätter jag och i feedbacken jag fått på både skrivövningen tidigare och första kapitlet tycker jag att det du påpekat och gett tips om stämt bra. Det blir uppenbart när jag läser igen. Och det är så inspirerande för det blir ju bättre.
SvaraRaderaJag har inte skrivit såhär långt förut och det har rört ihop sig så jag har provat mig fram med olika sätt att organisera. Det är i mitt huvud det rör ihop sig för att det är där det händer innan det kommer ner på papper.
Jag vet att det tagits upp här tidigare men jag har lite mer funderingar om det här med parallella historier. Händelserna i nutid ska vävas ihop med händelser bakåt i historien. Jag har olika skrivböcker för olika tider. Det ena ger det andra i handligarna och jag hattar fram och tillbaka. Jag vet att ett stort problem är att jag har för lågt tempo. Jag skriver för sakta men tanken är snabb och jag har jättemycket i huvudet och så kör det ihop sig och blir stopp istället.
Hur gjorde du när du skrev din tredje Sonja? Skrev du hennes bakgrund först?
Nej, jag skrev boken från första till sista sidan som jag alltid gör. Jag har inget i huvudet, allt i fingrarna. Jag skriver mig fram till allt.
RaderaMitt tips är att ha samma skrivbok för samma manus, eller kanske ett stor ritrulle om du behöver ett helikopterperspektiv. Jag har väldigt lätt för det där, men gör det heller inte så svårt för mig. Typ ett kapitel i taget, ett dåtid, ett par nu. Bestäm dig för ett mönster
I tredje Sonja har jag ett glasklart mönster: Kvinnorna får ett brev från Sonja, ser en film, åker iväg. Typ så.
I Flanagans gör jag tillbakablickar i hela kapitel (1949), som jag sedan kan hänvisa till i nutidskapitlen (1960).
Lycka till!
Tack! Jag har gjort en tidslinje i skrivboken men det blir för trångt så ritrulle får det bli. Och försöka få till mer skrivtid helt enkelt.
Radera